Lucka 11 <3

Idag är det tredje advent! Nu är tre ljus tända och bara ett kvar, vart har tiden riktigt gått? Trodde man skulle ha gått om tid att städa, laga julklappar, pynta m.m fören julen var här, men nu får man snart börja snabba på om man tänker hinna med allt.


Eftersom detta är lite situationen för mig själv idag så tänkte jag att jag lika bra kan använda det till tema för luckan idag. Jag kommer nämligen att spela med min pianolärare en duet idag på en julkonsär och fast jag inte känner av det nu så brukar alltid fjärilarna och nervösheten komma vid något skede. Kan mitt stycke ganska bra, men man vill alltid att det skulle gå perfekt för då låter det också finast för dem som lyssnar.
Så jag tänkte lite fundera över varför de flesta alltid blir nervösa när man skall uppträda, inte då bara med pianospelning utan överlag. Jag har endå spelat piano i mera år än jag kan komma ihåg och fortfarande blir man nervös när det blir uppträdanden. Är orsaken den att man helt enkelt inte gör det tillräckligt ofta eller är det bara någonting som hör till? Är det månne den stora skaran människor som lyssnar på en som man är rädd över. Om ni t.ex lyssnar på följande pianist, som säkert alla känner till, så verkar han inte ett dugg nervös:






Yiruma är en mycket skicklig pianist, men vem vet. Kanske han också har fjärilar i magen, men han bara inte visar dem och inte heller låter dem störa hans koncentration. Jag tror också att om man har ett stycke som verkligen är vackert eller betyder mycket för en så hörs det och syns det också sedan när man uppträder. Publiken får också då den samma känsla som man själv har när man spelar låten och då kan man definitivt säga att det var ett lyckat uppträdande och de där fjärilarna i magen störde inte så mycket sen heller <3

 
Jag låter Josh Groban sjunga för er den sång som jag kommer att spela ikväll. Denna version är mera psalm versionen, men kom ihåg jag har en mera jazzigare version ;D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0